Blog/Jak Family Office Partners pomáhá rodinám udržet generační majetek

14.11.2024

Investice

Jak Family Office Partners pomáhá rodinám udržet generační majetek

autor: Oldřich Myslivec

Oldřich se v otázkách zaměřuje na klíčové principy vedoucí k dlouhodobému úspěchu a vysvětluje, jak správná governance a strukturovaný plán mohou pomoci vyhnout se zbytečné komplexitě a rizikům. Upozorňuje na důležitost společenské odpovědnosti při investičních rozhodnutích a popisuje, jak efektivní komunikace v rodině přispívá k stabilitě a efektivitě investic. Jaké další kroky mohou investoři podniknout, aby maximalizovali hodnotu svých portfolií, majetku a udrželi si kvalitní lifestyle?

 

1.  Co považujete za klíčové faktory při budování dlouhodobě úspěšného investičního portfolia pro vysoce majetné rodiny?

 

Governance. To je klíčový faktor. Můžete mít strukturu od svěřenských fondů až po model endowmentu, ale pozor – je to jen nástroj. Chvíle nepozornosti a váš život se může i přes velký majetek hodně zkomplikovat, co do míry zbytečné komplexity, která vás zahltí a nemá přidanou hodnotu.

 

Důležité je mít 100% ownership. Jakmile není jasné, kdo nese celkovou odpovědnost za váš majetek, skončíte tak, že to nikdo neřídí, a už vůbec ne vy. Není nic horšího než mít pět bank, čtyři poradce a hromadu různých investic nasbíraných za dvě, tři dekády. Tohle je neudržitelné, natož generačně transferovatelné. Bez jasného plánu se můžete dostat do situace, kdy jednotlivé procesy a investice ztratí smysl a cíl, což může mít fatální následky pro vás i budoucí generace.

 

Zdroj: archiv autora

 

Je dobré si stále připomínat, že na konci dne je vše řízeno lidmi a tento faktor, chtě nechtě, prostupuje vším. Pamatujme na to, že nefunkční rodinné vztahy, bez ohledu na majetek, nezachrání žádné návody, papíry, fondy či další poradenské produkty.

 

Governance berme jako živoucí a průběžnou formu komunikace, tak abychom jí ale sami rozuměli.

 

2. Spousta retailových investorů se chce inspirovat v portfoliích těch nejbohatších. Jsou nějaké společné prvky portfolií v řádech jednotek, desítek a stovek miliónů?

 

Prvním krokem je mít napsaný plán. Je jedno, jak složitý, ideálně jednoduchý; důležité je, abyste ho měli sepsaný a sdíleli ho s rodinou nebo přáteli. Tím vytváříte formu závazku, která zvyšuje šanci, že se váš plán skutečně uskuteční. U větších majetků je tato část vždy rozumně formalizovaná a součástí celkové správy.

 

Automatizace procesů, jako jsou trvalé příkazy a pravidelná rodinná setkání na téma financí a investic, vám pomůže udržet směr a transparentnost.

 

Dále je klíčový důraz na nákladovost. Nejvíce ovlivníte průběžné náklady a daně; trh si bude dělat svoje, a na to, co neovlivníte, se příliš nezaměřujte.

 

Pamatujte také na FOMO (Fear of missing out – strach z toho, že vám něco uteče) – je to past, která může vést k impulzivním rozhodnutím. ,,Méně“ je často ,,více“, a proto byste se měli soustředit na opravdovou diverzifikaci, která vychází z kvality, nikoli kvantity. Mějte jasná kritéria pro výběr produktů a správců.

 

Nejdůležitější však je držet se svého plánu a neuhýbat z cesty. Nuda v investování je váš přítel. Těžce nabyté peníze by neměly být ohroženy impulzivními rozhodnutími.

 

Čas je proto nejlepší proměnná v investování. Čistý výnos je až ta druhá nejlepší.

 

Zdroj: archiv autora

 

3. Neopomenutelným trendem je ESG. Jakou roli hraje společenská odpovědnost v investičních rozhodnutích vašich klientů?

 

ESG (environmentální, sociální a správa) hraje důležitou roli, zejména u mladších investorů. Zatímco starší generace se na to dívá stále skepticky, mladší si uvědomují, že investice nemohou být pouze o zisku. Osobně mi přijde, že to jde od G (governance), přes S (social) až po E (environment).

 

Dokud není struktura a jasný plán, zbylé dvě dimenze se často dělají instinktivně a dle individuálních preferencí. V poslední době začíná být normální, že „S“ a „E“ jsou ,,default settings“, zejména u mladých lidí.

 

 

4. Napadne vás nejzvláštnější požadavek, s kterým jste se setkal při správě majetku UHNWI klientely?

 

Jedním ze zvláštnějších požadavků byl požadavek na ultra rychlou komunikaci – reagovat na dotazy ještě tentýž den. V kontextu budování generačního portfolia nám to přišlo kontraproduktivní. Nehledě na fakt, že si všichni ve FOPu chráníme náš čas jako součást životního stylu.

 

U většiny rodin totiž stačí roční cyklus, který umožňuje důkladné zhodnocení investic či aktualizaci strategických rozhodnutí. V průběžném kontaktu jsme samozřejmě aktivní stále.

 

5. Jaké trendy podle vás v příštích pěti letech nejvíce ovlivní trh s investicemi a správou majetku?

 

V následujících pěti letech věříme ve větší profesionalizaci české investiční scény a hlubší adaptaci zavedených a ověřených západních koncepcí, jako jsou svěřenské či nadační fondy, velké rodinné endowmenty a obecně různé formy kvalitní governance majetku. Stále jsme proti západním standardům hodně pozadu.

 

Vidíme jasný trend určité demokratizace a dostupnosti alternativních investic vyhrazených institucionálním investorům, směrem k retailu za pomocí technologií. To nese mnohé příležitosti, ale i velká rizika – vrstvení poplatků resp. nižší celkový výnos a zejména nedostatečnou znalost této třídy aktiv a nerealistická očekávání. V tuto chvíli je to dost divoké prostředí, které vám uzamkne investici na dekádu, to včetně poplatků!

 

Očekávám jasnější fragmentaci trhu na retail, mid HNWI a pak UHNWI segmenty. Tam je třeba ještě velká edukace trhu, což je jeden z našich úkolů jako mutli family office – jasně tuto oblast lidem vysvětlovat.

 

Technologie, včetně AI a jiné řešení, budou hrát klíčovou roli – buď se lidé přizpůsobí a zůstanou efektivní, nebo to pro ně bude neudržitelné. Ten rozdíl očekávám enormní.

 

Paradoxně se obávám, že míra regulace spíše poroste, než aby se zjednodušovala, což bude tlačit na stále vysoké náklady služeb a zvýšenou administrativu u regulovaných subjektů.

 

Zdroj: archiv autora

 

6. S rostoucím počtem family office společností na trhu – je to stále relevantní služba, nebo jen marketingový trik?

 

Existují subjekty, které zneužívají moderní termíny, aniž by naplňovaly základní definici a postrádají potřebnou hloubku či zkušenost v aplikaci těchto struktur nebo přístupů. Neviditelná ruka trhu si to časem vyřeší sama.

 

Stačí na každou takovou společnost aplikovat několik relevantních due diligence otázek, a je to evidentní.

 

Vždy jsem říkal, že každý má nějaký důvod, proč to dělá – ať už jde o historii, odborné zkušenosti, druh incentivu, rozdílnost přístupu nebo osobní charakteristiku.

 

Když toto vše popíšete, jasně víte, s kým dlouhodobě spolupracovat, nebo naopak komu se raději vyhnout. Je vlastně strašně jednoduché to odlišit.

 

7. Kdybyste měl vybrat jednu klíčovou myšlenku, kterou by si měli návštěvníci vaší panelové diskuse odnést, co by to bylo?

 

Pokud bych měl vybrat jednu klíčovou myšlenku, kterou by si měli návštěvníci odnést, je to sofistikovaná jednoduchost. Nesoustřeďte se až tolik na ohromné množství příležitostí nebo na parametry jednotlivých investic, ale na celkový plán a jeho dlouhodobé nastavení a realizovatelnost. Hledejte funkční a jednoduché věci, které pro vás budou dlouhodobě fungovat.

 

,Jestliže nejste schopni dělat dobře jednoduché věci, složité vám nepůjdou určitě.

 

Neplýtvejte energii na drobnostech, ale věnujte ji co možná nejvíce konceptu na začátku. Zbytek je jen časově nenáročná aktivita, bohužel však náročná mentálně.