Blog/Má pojistnou událost hlásit finanční poradce?

19.12.2024

Poradenství

Má pojistnou událost hlásit finanční poradce?

autor: Filip Halamíček

Filip Halamíček je spoluzakladatelem společnosti 4poradci, kde působí již 5 let jako finanční poradce. Za základ úspěchu považuje vzdělání. Úspěšně dokončil inženýrské studium na ekonomické fakultě a získal prestižní titul EFA v nejkratším možném čase, což odráží jeho zápal pro finance. Ve volném čase je velkým fotbalovým nadšencem – jeho oblíbeným klubem je londýnský Arsenal a fotbal také aktivně hraje.

 

Filip je také moderátorem podcastu MoneyFest Talk, ve kterém se věnuje důležitým tématům z oblasti financí a finančního poradenství. Jedním z hostů byl Roman Bartoš, jednatel společnosti EUCS, se kterým diskutovali zásadní otázku: Kdo by měl hlásit pojistnou událost? Měl by to být finanční poradce, klient, nebo někdo jiný? Tento problém otevírá prostor k zamyšlení nad odpovědností a rolí jednotlivých stran v procesu řešení pojistných událostí.

 

Pojďme se na to podívat z různých úhlů.

 

Na první pohled se může zdát logické, že by pojistnou událost měl řešit finanční poradce. Vždyť dostal přece provizi, tak by se měl postarat i o její nahlášení. Jenže realita je podstatně komplexnější.

 

Dle aktuálních předpisů by poradce v agentském režimu neměl hlásit pojistnou událost klienta, pro kterého sjednal pojistnou smlouvu. Mohlo by se totiž jednat o střet zájmů. Sjednatel totiž při uzavírání smlouvy zastupoval pojišťovnu a při hlášení pojistné události by zastupoval klienta.

 

Zdroj: Konference MoneyFest Slovensko

 

Nicméně i kdybychom tento fakt pominuli, finanční poradce dnes musí být odborníkem na tolik oblastí – od pojištění přes investice až po úvěry. Množství informací, které musí zpracovat a neustále se v nich orientovat, je opravdu obrovské.

 

Je proto reálné, aby byl finanční poradce současně expertem i na hlášení a vyřizování pojistných událostí?

 

Osobně se domnívám, že nikoliv. Hlášení pojistných událostí je natolik specifická disciplína, že vyžaduje hlubokou specializaci. U jednoduchých případů, jako jsou drobné úrazy nebo standardní pracovní neschopnost, to ještě může zvládnout každý. Ovšem ve chvíli, kdy pojišťovna není ochotná plnit nebo jde o složitější případ, je zapotřebí opravdový expert.

 

Ve své praxi spolupracuji s Radkou Blažkovou z EUCS, která má více než 20 let zkušeností jako likvidátorka pojistných událostí v oblasti životního pojištění.

 

Je mi jasné, že já jako poradce fungující na trhu skoro šest let, nemůžu ani zdaleka v této oblasti sahat Radce ani po kotníky. Proto v těch složitějších případech chci, aby ji měl můj klient po svém boku, protože vím, že dokáže pro mého klienta získat vše, na co má nárok.

 

Klíčové je podle mého názoru jasné rozdělení rolí.

 

Říct si sám sobě, v čem chci svým klientům pomoci. V čem jsem opravdovým odborníkem a kde mohu klientovi skutečně pomoci. Ty disciplíny, ve kterých nejsem kovaný a vím, že klientovi poradí někdo jiný výrazně lépe, se snažím delegovat.

 

Zdroj: archiv autora

 

Je mi také jasné, že mohou být poradci, kteří se specializují čistě na pojištění a mají v hlášení pojistných událostí takovou praxi a znalosti, že chtějí svým klientům pomoci sami, i když by samozřejmě z pohledu regulací neměli. Nicméně já vím, že chci svůj čas alokovat na jiné aktivity, kterými mohu být následně klientovi prospěšnější.

 

Existují samozřejmě různé způsoby, jak spolupracovat se specialisty. Jak může klient nebo poradce začít spolupracovat se společností EUCS, se můžete dozvědět v našem podcastu MoneyFest Talk s Romanem Bartošem. Probrali jsme tam mimo jiné, jakým způsobem postupovat při dopravní nehodě, jak fungují lovci nehod, konkrétní případy z praxe a jak je důležitá psychická pomoc u poškozených. Kromě toho jsme se věnovali i dalším zajímavým tématů, které určitě stojí za poslech. Takže si jej neváhejte pustit.

 

 

MoneyFest Talk s Romanem Bartošem