Blog/Top značka ve financích: Jak na branding

15.4.2024

Marketing

Top značka ve financích: Jak na branding

autor: Margarita Fries

Každý den se v informačním prostoru objevují tisíce nových rad k osobním i firemním financím. Nezbytným předpokladem úspěchu v tomto vysoce konkurenčním prostředí je silná, důvěryhodná značka. Jak ji ale vybudovat?

V tomto článku se společně podíváme na to, co očekávají lidé hledající finanční rady a jaký vliv má rostoucí trend vyhledávání půjček bez registru či snaha o rychlé zbohatnutí.

 

Zároveň si ukážeme, že pro vytvoření značky, na kterou můžete být právem hrdí – značky, která nejen dobře vypadá, ale také si udržuje důvěru klientů – je klíčové správné využívání dat a hluboké porozumění trhu.

 

Značka a důvěryhodnost

 

V dnešním světě, kde finanční informace a rady zaplavují internet rychlostí světla, je nezbytné se zamyslet:
 

• Kdo je skutečně finančním poradcem?

• Kdo je opravdu důvěryhodný?

• Věří lidé víc finančním poradcům, nebo tzv. finfluencerům, kteří radí s investicemi?

• A co se vlastně lidé snaží najít, když vyhledávají finanční poradce? Hledají je vůbec?

• Jak může správně vybudovaná značka v této záplavě informací pomoci?

 

Důvěryhodnost je ve financích naprosto stěžejní. Finanční poradci musí na rozdíl od finfluencerů často splňovat řadu regulací a certifikací, které zajišťují, že jejich rady stojí na pevném základu odborných znalostí a etických standardů.

 

Přestože finfluenceři se vzhledem ke své popularitě mohou těšit určité míře důvěry, finanční poradci nabízejí hlubší úroveň odpovědnosti a znalostí, což je v oblasti, kde jsou ve hře velké finanční částky, nezbytné. Umí to ale dostatečně prodat? 

 

Kdo jsou ti lidi tam venku?

 

Jako by už tak těch otázek nebylo dost… Než se podíváme na to, proč budovat značku ve financích, je třeba se zamyslet, kdo jsou ti lidé tam venku (klienti a potenciální klienti) a co je vlastně pálí? A také na to, jak nám s tím mohou pomoci data.

 

•„Jak zbohatnout?“

•„Jak zbohatnout RYCHLE?“

•„Jak zbohatnout na internetu?“

•„Půjčka bez registru.“

•„Osobní bankrot.“

 

Toto je realita českého internetu.

Vzhledem k tomu, že v oboru finančního poradenství se jako klíčové komunikační kanály běžně volí ty digitální, není možné začít budovat kvalitní značku bez přípravy, a tedy i bez dobrých dat. Musíte totiž vědět, kam vlastně vyrážíte. 

 

Vždy začínáme kvalitní analýzou trhu

 

Kam vyrážíme? Kam bychom vyráželi? To je přece jasné. Ale kdyby náhodou nebylo…

 

Základem úspěšné značky je porozumění trhu. Kdo jsou vaši klienti? Co potřebují? Jaké jsou trendy ve vyhledávání, které mohou ovlivnit vaše rozhodování? Například, zájem o půjčky bez registru je desetkrát vyšší než o finanční poradenství. Co to pro vás znamená?

 

Data o trhu můžete posbírat různým způsobem a pomocí různých nástrojů. Jsou to například: 

 

• Hloubkové rozhovory 

• Analýza klíčových slov 

• Nástroje na social listening 

 

TIP: Do sběru dat se buď můžete pustit sami, nebo oslovit některého z dodavatelů. Ráda vám s výběrem osobně poradím, případně vám službu rovnou dodám.

Vybavíme-li se vším výše zmíněným, najednou zjistíme, že nejúspěšnější videa o financích na Youtubu a jejich bizarní popisky rozhodně nejsou jenom tak. Cílí přesně na to, co lidé v souvislosti s financemi hledají. A pojďme si na rovinu říct, že toho bohužel není zrovna mnoho.

 

Jak se daří finančnímu poradenství na sociálních sítích?

 

Za poslední rok je na sítích – hlavně na Youtube a Facebooku – kolem 10 000 relevantních zmínek o finančním poradenství.

Pouze 13 % příspěvků na sociálních sítích okolo finančního poradenství jsou hodnoceny pozitivně.

 

Příspěvky publikují ze 75 % muži. Takže čistě z hlediska brandové strategie má osobní značka ženy ve financích obrovský potenciál. Jak si ale tyto příspěvky vedou?

 

Pohledem sentimentu, který zjistíme právě díky nástrojům pro social listening, pouze 13 % příspěvků na sociálních sítích s tematikou finančního poradenství je hodnocených pozitivně. (Většina příspěvků – 67 % – je hodnocených neutrálně , 20 % negativně a 13 % pozitivně.)

 

Debata je negativněji zabarvená hlavně vinou podvodníků, kteří se snaží vylákat z lidí peníze pomocí telefonátů, kde se vydávají za finanční poradce nebo bankéře.

 

Další téma, které debatu negativně zabarvuje, je (ne)spolehlivost finančních poradců – ať už je jádrem problému nedostatečné rozlišení mezi poradcem a koučem, nebo finanční krachy, za které pak uživatelé poradce viní.

 

Na sítích se také často objevují nabídky práce, téma finanční gramotnosti a rizika spojená s investováním.

 

Stojí za zmínku, že finfluenceři často používají formulku „nejedná se o finanční poradenství, nejsem finanční poradce“. Zříkají se tak jakékoli odpovědnosti za rady a názory, které uvádějí.

 

Je to potvrzení faktu, že se jedná o citlivé téma a spousta lidí o něm mluví, aniž by měla finanční vzdělání, což rozhodně celý obor neprezentuje zrovna v dobrém světle. Každý, kdo začíná ve financích pracovat, se s tím musí nějakým způsobem vypořádat. Musí si doslova vybojovávat svou vlastní důvěryhodnost.

 

Pozn.: Social listening, ze kterého pro potřeby tohoto článku čerpám, proběhl čistě se zaměřením na finanční poradenství, nikoli na finance nebo investování obecně.

 

Není třeba hledat moc argumentů, proč budovat značku – stačí se podívat na to, co lidé hledají jaké jsou ve vyhledávání obecné trendy. Půjčka bez registru se hledá 10× víc než poradenství. 

 

Využití dat k nastavení značky

 

Data nám mohou pomoci lépe pochopit, co klienti očekávají a co hledají. Například, nárůst vyhledávání půjček bez registru může signalizovat rostoucí poptávku po finančních produktech s nižšími nároky na dokládání kreditní historie.

 

Tento trend může finančním poradcům ukázat potřebu poskytovat transparentnější informace o úvěrových produktech a vybudovat značku, která je vnímána jako pomocník v těžkých časech.

 

Současně obliba vyhledávání „jak zbohatnout rychle” ukazuje na veřejnou chuť k rychlému zisku, což může být pro finanční poradce signálem k edukaci o realistických cílech a rizicích spojených s investováním. Tento přístup nejenže posiluje důvěryhodnost značky, ale také pomáhá formovat očekávání a správné kultivovat finanční návyky veřejnosti. A že je to potřeba …

 

Lidi hledají konkrétní značky

 

 

Pokud lidé v souvislosti s finančním poradenstvím něco hledají, jsou to především dvě věci:

 

1. konkrétní značkové skupiny, třeba PARTNERS

2. recenze

 

Tzv. brandové vyhledávání (viz 1. bod) je v rámci výkonnostního marketingu vždy cenově příznivější než obecné dotazy (např. finanční poradce Jihlava). I kupecké počty tedy mluví jasně.

 

Proč je důležité budovat značku ve financích?

 

V oboru, kde se rozhodují osudy peněz i osudy skrz peníze, je důvěra zásadní. Jak ukazují data, finanční poradenství je často zatíženo negativním sentimentem, hlavně kvůli podvodníkům a nespolehlivým radám. Zároveň je zde ale vidět, že až 10 tisíc zmínek na sociálních sítích mluví o finančních poradcích.

 

Značka vám umožní odlišit se, získat důvěru a stavět na pozitivní percepci.

Doporučuji stavět obsahovou část práce na značce na reálných příbězích z praxe. Transparentnost se může stát součástí vaší značky, která pomůže budování důvěry a podpoří to otevřeností v komunikaci.

 

Jak značka pomáhá v praxi?

 

Zamyslete se nad rolí, kterou vaše značka hraje ve financích. Značka je mnohem víc než pouze logo, nebo webová stránka. Je to příběh, který vyprávíte svým klientům.

 

Je o vaší důvěryhodnosti, o tom, co nabízíte a jak komunikujete. Využijte tuto příležitost k tomu, aby vaše značka odrážela hodnoty a poselství, která chcete sdělit.

 

Vizuál a identita značky

 

Velmi doporučuji nepřistupovat k tvorbě vizuálu a zadávání fotek či videí dřív, než budete mít detailně zmapováno, jak vypadá vaše konkurence.

 

Kdybychom měli vykreslit paletu nejběžnějších barev a tvarů ve financích, vylezou nám naprosto stejné a zaměnitelné vzory. Budou tam odstíny modré, fialové, zelené, zlaté a černé a k tomu neutrální tóny a tóny, které reprezentují bohatství.

 

Hádejte, jak na to firmy většinou přijdou. Ano, prostě se podívají, které barvy reprezentují prosperitu a důvěryhodnost. Přesně takhle na to půjde každý.

 

Představte si různé způsoby, jak může vaše značka vypadat. Zkuste různé fonty, barvy a styly, které mohou odrážet vaši jedinečnost a profesionalitu. Jak by například vypadalo jméno „Jan Bohatý“ v různých barevných paletách? Tohle není jen o estetice – je to o tom, jak vaši značku vnímají potenciální klienti. O ně vždycky jde především. 

 

 

Co vede k úspěšné značce ve financích?

 

• Pochopení cílového trhu, aneb kde jsem?
• Dobrá znalost konkurence, aneb s kým bojuji? Tady je třeba myslet na to, že se nejedná pouze o další poradce, ale i na lidi a instituce, které zákazníkům uspokojují stejnou potřebu ale jinou cestou.
• Dobrá znalost zákazníka. Kdo jsou ti lidé tam venku?
• Dobrá znalost produktů, které nabízím.
• Perfektně odladěná služba.
• Správná komunikace na správné lidi a podchycená distribuce.
• Nepodceněný mediální dům, který si každý nosíte u sebe v kapse (mobilní telefony).

 

Závěr

 

Budování značky (v oboru financí i jinde) není jen o krátkodobých výsledcích. Je to dlouhodobá investice do vaší důvěryhodnosti a reputace. Klíčem k úspěchu je přistupovat ke značce, jako k něčemu, co vyžaduje neustálou práci. Značka je byznys – a ve financích to platí dvojnásob. 

 

V digitálním prostředí jsou informace o financích dostupné téměř okamžitě. Finanční poradce a firmy to nutí víc porozumět síle dat a správně je využívat pro budování svých značek.

 

Značka, kterou si lidé spojují s pojmy jako důvěryhodnost, profesionalita a etické jednání, může s klienty navázat silný dlouhodobý vztah a odlišit se od svých méně důvěryhodných konkurentů.

 

Pár slov o mně

 

Jsem Margarita Fries, brandová a marketingová manažerka s mnohaletou praxí v korporacích i menších firmách. Věřím, že hodnotu značky neurčuje velikost firmy, ale její vize. A že značky s velkou vizí si zaslouží být vidět.

 

Dlouhodobě poskytuji komplexní marketingové poradenství a tvořím značky pro advokátní kanceláře, poradenské skupiny, IT firmy a další poskytovatele sofistikovaných služeb. 

Odebírejte newsletter

Mějte přehled co je u nás nového.