Osobní rozpočet je rozpis příjmů a výdajů za určité časové období, nejčastěji za měsíc. Osobní rozpočet vám poskytne jasný přehled o vašich příjmech a výdajích, což je základní kámen finančního plánování.
Příjmy & výdaje
Základem každého rozpočtu jsou příjmy. Nejčastějším příjmem bývá mzda anebo příjmy z podnikání. Mezi další příjmy patří také důchod, výživné, peněžitá pomoc v mateřství, rodičovský příspěvek, nemocenská, stipendium, grant, renta, příjmy z nájmu, úroky, příjmy z dividend a další. Optimalizace rozpočtu, kromě snižování výdajů, stojí na zvyšování příjmu.
Jedním z klíčů k úspěšné osobní optimalizaci rozpočtu je pravidelné sledování vašich výdajů. To vám umožní identifikovat oblasti, kde je možné ušetřit. Možností, jak sledovat výdaje, je skutečně mnoho, od Spendee po Wallet od Budgetbakers. Výhodou je, že jsou tyhle appky v základní verzi úplně zdarma.
Mezi výdaje patří i ty „malé“, jako je káva cestou do školy/práce nebo občasná občerstvení. Na první pohled zanedbatelné výdaje se mohou v průběhu času nasčítat a významně ovlivnit celkový rozpočet.
Potřeby vs radosti
Potřeby představují věci, které jsou pro nás nezbytné. Typicky jde o například o náklady na jídlo, bydlení, nutné oblečení, dopravu a léky. Radosti zahrnují věci, které pro naše přežití nejsou nezbytné, ale usnadňují nebo zpříjemňují náš život. Může jít například o značkové oblečení, luxusní dovolenou nebo třeba o nejnovější elektroniku. Už znáte rozdíl mezi potřebou a nezbytnými výdaji.
Přednostně bychom měli pracovat s potřebami. To však neznamená, že bychom se měli zcela vyhnout nákupu oblíbených značkových tenisek nebo dovolené v Madridu. Všechny tyto věci do rozpočty zahrnout samozřejmě můžeme, ale až po zajištění základních potřeb. Jak to vypadá prakticky? Nejdříve je třeba počítat s uhrazením a plánováním základních výdajů spojenými se základními potřebami a teprve potom počítat s radostmi.
Po identifikaci příjmů a výdajů je dalším krokem rozdělení výdajů do kategorií a nastavení limitů pro každou z nich. Díky tomu získáte představu o oblastech, kde je možné šetřit a vytvořit tak prostor například pro finanční rezervu, neočekávané výdaje nebo budoucí investice. Mezi základní kategorie patří například bydlení, nájem a služby, potraviny, doprava, dovolené, oblečení, hygiena, zábava, dárky, knihy, vzdělání, pojištění spoření a investice.
Kategorizace výdajů a nastavení limitů je individuální a odvíjí se od vašich příjmů, výdajů, potřeb a priorit. Při sestavování tabulky je třeba položit si několik základních otázek. Je možné některé z mých výdajů snížit? Jak? A o kolik? Tato fáze je klíčová a naprosto nezbytná při optimalizaci výdajů. Věděli jste, že už za 60 korun ročně si můžete v Městské knihovně v Praze vypůjčit neomezené množství knih? Možná díky tomu ušetříte na výdajích spojených s nákupem nových knih.
Inspirovat se můžete také jednoduchým pravidlem 50/30/20, podle kterého si výdaje rozdělíte do 3 skupin. Tohle pravidlo říká, že 50 % vašich příjmů tvoří nezbytné výdaje typu nájem, služby a potraviny. 30 % tvoří výdaje pro radost – může se jednat o návštěvu oblíbené restaurace nebo nákup lístků do kina. Zbývajících 20 % připadá na spoření a investování. Nastavení poměru je individuální, můžete si ho přizpůsobit podle svých preferencí. Důležité je vytrvat a držet se ho.
Příjmy – výdaje
Pokud se ocitnete v situaci, kdy vaše výdaje převyšují příjmy, existují dvě strategie, jak z toho ven.
a) Zvyšování příjmů
Zaměřte se na rozvíjení svých znalostí a dovedností, které vám otevřou dveře k lepším pracovním příležitostem. Požádejte zaměstnavatele o zvýšení platu. Poohlédněte se po brigádě. Zvažte zahájení vlastního podnikání.
b) Snižování výdajů – v tomhle případě doporučujeme začít od těch volitelných – od nezbytných výdajů.
Všechny volitelné výdaje sepište do sloupce podle důležitosti. Ty nejméně důležité se vám pravděpodobně budou nejlépe omezovat. Další možností je seřadit veškeré své výdaje podle jejich velikosti. Často se totiž vyplácí zaměřit se právě na ty nejvyšší a hledat cestu, jak je snížit.
Shrnutí
Jedním z klíčů k úspěšné optimalizaci osobního rozpočtu je pravidelné sledování vašich výdajů. Ke sledování výdajů můžete použít basic excelovskou tabulku a nebo nějakou z appek, jako jsou Wallet nebo Spendee. Abyste ve svých výdajích měli perfektní přehled, můžete je rozdělit do několika skupin. Inspirovat se můžete také jednoduchým pravidlem 50/30/20, které rozděluje výdaje do různých skupin.
Důležité je rozeznat potřeby a radosti. Potřeby jsou výdaje nezbytné k přežití. Radosti náš život obohacují a zpříjemňují, proto v rozpočtu mají své důležité místo. V žebříčku důležitosti se však nachází až po potřebách. Pokud jsou vaše výdaje vyšší než příjmy, můžete se zaměřit na zvyšování příjmů a snižování výdajů. Ke snižování výdajů můžete použít jednu z metod vysvětlenou výše.