Digitální technologie přináší disrupci v prodeji finančních produktů. V blízké budoucnosti bude zprostředkovávat finanční produkty pouze ten, kdo klientům přinese řešení jejich životních situací rychle a nabídne kdykoliv dostupný servis.
Již dnes se v ČR 70 % objemu prodeje finančních produktů odehrává prostřednictvím externí distribuce, tedy přes finanční poradce. A tento trend bude sílit. Klienti mají téměř nulovou loajalitu vůči finančním domům. Nezajímá je, která banka jim poskytne hypoteční úvěr, rozhodující je pro ně úroková sazba a další parametry smlouvy. Finanční produkty se navíc dále komoditizují také v pojišťovnictví kvůli jejich jednoduchému a rychlému porovnávání díky různým srovnávačům pojistných podmínek.
Neprodávat produkty, nabízet řešení
Banky a pojišťovny nejsou na rozdíl od finančních poradců schopné dlouhodobě udržet klienty. Ti totiž mají s klienty vztahy a znají jejich životní situace. Finanční produkty jsou samozřejmě stále součástí řešení, ale nejsou na prvním místě. Špičkový poradce totiž ví, že jeho největší přidanou hodnotou je najít pro klienta řešení, a ne mu sjednat produkt. Což je úplně jiný přístup než v pobočkách finančních institucí, které se hlavně soustředí na plnění prodejního plánu.
Předehnat banky
Poslední velkou výhodou bank je, že mají obrovské množství dat o klientovi. Vědí přesně, kolik vydělává a kolik a za co utrácí. Kvalita tuzemských bankovních aplikací je vysoká, ale problémem finančních institucí je, že nabízí klientům pouze vlastní produkty. Jednoduše řečeno, banka má data a pěknou aplikaci, ale nemá vztah a není nezávislá. Finanční poradci mají vztah, ale potřebují dohnat banky a nabídnout klientovi rozsáhlou aplikaci, která nebude omezená na jednu finanční instituci. Pak natrvalo předeženou banky a pojišťovny, kterým zůstane jen role poskytovatele produktů s nízkou marží. A vysoká marže připadne poradcům za poskytované poradenství a servis.
Mobilní aplikace myPLANN
Na trhu se v minulém roce etablovala mobilní aplikace myPLANN, která propojuje klienta s jeho finančním poradcem a finančními institucemi. Vyvinul ji SAB servis, jedna z největších servisních organizací pro finanční poradce. Již nyní klientům poskytuje přehled o jejich majetcích, smlouvách a jejich aktuálních hodnotách. Umožňuje jim kdykoliv komunikovat s poradci, v bezpečném prostředí sdílet dokumenty a podepisovat smlouvy.
Tržní příležitosti
Pomocí aplikace je možné zachytit klientovy potřeby a předat je okamžitě poradci. Další velkou příležitostí pro další rozvoj je implementace evropské směrnice PSD2, která umožňuje licencovaným subjektům získat bankovní data klienta, pokud ten k tomu dá souhlas. Pak bude mít klient skutečně všechny informace na jednom místě ve své aplikaci: pohyby na svém běžném účtu, celkový přehled majetku i kdykoliv dostupného vlastního poradce.
microsite zaměřená na poskytované nástroje
https://sabservis.cz/propojeno